fredag 26 augusti 2011

Angående eventuell omplacering av hund

Först vill jag bara säga att det här inlägget skriver jag inte för att nån ska bli upprörd, ta åt sig eller börja tjafsa för de är absolut inte det som är meningen, utan det är flera som har undrat så här blir en närmare förklaring - eller nått i den stilen. Kommer ta upp saker som folk har frågat och det är flera som undrat samma så ingenting är för att peka ut någon. Som sagt; ta inte åt er. Om någon trots allt gör de har dom missat hela poängen och då äre bara att beklaga.

Ja, vi funderar på att omplacera våran hund.

Det är inget "nytt" vi funderar på även om många verkar tro det, utan det är nånting vi faktiskt funderat på i över ett år. Precis! Den snabbräknade kommer direkt på att det är långt innan vi började skaffa barn så det har ingenting alls med Phoenix att göra att vi funderar på det, utan det har att göra med henne, mig och mannen. Under över ett års tid har vi ägnat åt oss att som han säger i Projekt Runaway: försökt att make it work och det håller inte längre.

Jag blir själv upprörd när man ser på blocket om folk som vill omplacera hundar i ålder från 11 veckor till två-tre till och med sju år pga av allergi i familjen, ändrade arbetsförhållanden osv, vi kan däremot inte uppfylla våran hunds behov och innan ni kommer med klagomål eller funderingar så kan jag informera er om att rasen våran hund tillhör fungerar inte som andra hundar och kräver därför inte detsamma som alla andra hundar gör (finns en kennel i värmland ni kan diskutera det med för jag är inte intresserad av att diskutera de i tusen dagar) och jag har mer respekt för folk som inser sina begränsningar (än såna som hittar på en massa) och det är ungefär där vi är nu, jag och min man, vi har begränsningar.

Hunden och sonen går för övrigt bra ihop - verkar det som. Dock är det bara hans saker hon stjäl (ja, smyger upp mitt i våran säng och tar hans filt, så stjäl >.<) och "dödar" och då är det ju klart man som både matte och mamma funderar på varför och om hon tänker nöja sig med det. Jag vill ju absolut inte utsätta min son för skada, för det går ut över hela familjen (och i familjen inkluderar jag Roxy) och det är mitt ansvar att vara förebyggande och se till att det inte händer. Och visst, hunden hade vi först men man kan inte bara tänka så, även om det också är en viktig del i vårat funderande. Om barnet blir allergisk, alltås verkligen på riktigt och inte kan andas, finns de verkligen folk som byter bort sina barn då eller??

Den senaste tiden har hon inte fått tillräcklig motion, hon skulle behöva gå ett par mil om dagen och då överdriver jag faktiskt inte, men under graviditeten kunde jag inte, mannen jobbade och tog hand om mig och om hela hushållet (duktiga han) så jag kände faktiskt inte att jag kunde tvinga ut honom och gå X mil om dagen också, han måste ju också få vila och sova, och nu är jag visserligen inte gravid längre men efter graviditet+förlossningen är jag inte alls i kondition eller skick för att gå flera mil och det lär dröja ett par månader till innan jag kan gå fem mil om dagen. Kärlek har hon dock alltid fått i överflöd, under tjockistiden låg hon och myste med mig i soffan och de gör hon fortfarande fast sonen är med också, vi busar och leker och klappar och spa:ar oss (klipper klor och borstar) och minst en gång i månaden får hon diverse gottigt. Antingen stora oxlärben eller enmetersretrivertugg eller liknande och däremellan får hon hur mycket gottigottigt som helst i småbitar, så den delen är liksom inget problem.

Men för att sammanfatta lite kort;
Vi hade planerat att ha hunden så länge hon lever när vi köpte henne, vi ser henne som en familjemedlem, det vi funderar på är inga lätta glada saker och vi har ännu inte fattat något beslut och oavsett vilket beslut vi fattar så är det vårat beslut och vi måste ha Roxys bästa för ögonen och inte gå runt med blindlappar och vara naiva, livet blir inte alltid som man tänkt sig och då får man ta itu med de som dyker upp som man inte planerat för.

För övrigt går vi även i tankarna att sälja ödlorna och omplacera Noshörningen Nelson och bara ha katterna kvar för dom kräver inte alls desamma som en hund.

Inga kommentarer: